Kilencen életben maradhattak volna, ha MICU mentőautó megy értük. Ez derül ki a Semmelweis Egyetem összesítéséből. Korábban elsősorban a SOTE fogadta a speciális mentő betegeit, január óta azonban akadozva, vagy egyáltalán nem működik a MICU. A mentőszolgálat szóvivője szerint "a MICU nem egyenlő az élettel, a rohamkocsi pedig nem egyenlő a halállal".

Kilencen életben maradhattak volna, ha speciálisan felszerelt mentőautóba kerülnek. Ezt állítja a Semmelweis Orvostudományi Egyetem (SOTE) vizsgálata. Ilyen mentőautó januárig járt a fővárosban, azóta nem működik folyamatosan az intenzív ellátást biztosító MICU (Mobil Intensive Care Unit) autó Budapesten.

A SOTE a listát azután készítette, hogy az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) gyakorlatilag megszüntette az úgynevezett MICU mentőkocsikat. Bár a mentőautó megmaradt, az OMSZ fél éve nem, vagy csak alig tud megfelelő szakmai személyzetet biztosítani a kocsira, mert nincs pénz a speciális mentők bérére. December óta 13 mentőorvos távozott, ők dolgoztak a MICU kocsin.

A MICU tulajdonképpen mozgó intenzív osztály, nemcsak azért, mert orvosi műszerei, felszereltsége sokkal jobb, mint a hagyományos rohamkocsiké, de azért is, mert mentőorvos helyett intenzív terápiás orvos teljesít rajta szolgálatot. A MICU mentőautó elsődleges feladata, hogy a betegeket minél előbb szállítható állapotba hozzák, és állapotukat stabilizálják, amíg kórházba érnek velük.

Az RTL Hírek.hu kérdésére az ÁNTSZ sajtószóvivője, Luif Ibolya elmondta: a tisztiorvosi szolgálat tud a Semmelweis Egyetem vizsgálatáról, de annak eredményét még nem kapta meg, bár korábban maga az egyetem jelezte, hogy ilyen összesítést végzett, és azt elküldi az ÁNTSZ-nek. Szerdáig azonban még nem érkezett meg a tisztiorvosi szolgálathoz a vizsgálati jelentés. Így egyelőre azt sem tudni, hogy az ÁNTSZ a jelentés alapján elrendel-e vizsgálatot az ügyben. Ez csak a jelentés áttanulmányozását követően derülhet ki.

Kísérleti jelleggel – az országban egyedülálló módon - 2003-ban indult el a MICU mentőautó a fővárosban. A Semmelweis Egyetem háttérintézményként kapcsolódott be a projectbe, ide szállították a betegeket – mondta el az RTL Hírek.hu-nak dr. Lorx András, a MICU egykori szakmai vezetője. Először egy alternatív mentőszolgálaton keresztül működött a kocsi, majd 2005-ben az Országos mentőszolgálat vette át az üzemeltetését. A szakmai stáb dr. Lorx András vezetésével 2008 januárjáig irányította a munkát. Addig a szolgálatok kétharmadában intenzív aneszteziológus szakorvos dolgozott a kocsin, rendkívül jó eredményeket produkálva. Január óta azonban – dr. Lorx András szerint – a havi 60-62 szolgálatból csupán 4-5 esetben dolgozik szakorvos az autón, az esetek több mint felében még orvos sincs a MICU mentőn, csupán szakápoló. Sok esetben így nincs is szolgálatban a kocsi. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag nem üzemel a MICU mentőautó.

Az ok: az Országos Mentőszolgálat – Lorx doktor szerint – nem biztosította a megfelelő finanszírozást. A MICU mentő személyzete vállalkozóként, másodállásban dolgozott, ám az utolsó fél évben sokszor késve, vagy egyáltalán nem fizetett nekik a mentőszolgálat. Január óta pedig – amióta a szakmai személyzetet is az OMSZ biztosítja – közalkalmazotti fizetésért nem találnak magasan kvalifikált orvosokat az autóra.

Lorx András szerint nem csupán a Semmelweis Egyetem által összesített kilenc esetben segíthetett volna a speciális mentő. Budapesten ez az egy autó működött, és a betegeket nem csupán a Semmelweis Egyetemre szállította. Vidéken egy debreceni, rövid életű próbálkozástól eltekintve nem is használtak ilyen felszereltségű mentőt.

[Forrás: rtlklub.hu]

Cégünkről


Az International Ambulance Service 2004. szeptember 10-én, mint Egészségügyi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság lett bejegyezve, nem sokkal hazánk Európai Unióhoz történő csatlakozása után.
Bővebben

IDOSEK

Kapcsolat

06-1-799-5110

info@interambulance.hu

www.interambulance.hu

@interambulance

facebook.com/interambulance

youtube.com/interambulance